Ako spraviť cyklistiku bezpečnou a príjemnou?
Po roku som opäť nasadol na bicykel. Tešil som sa. Zúčastnil som sa duatlonu v Kravanoch a Trnavskej cyklistickej ligy, spoločného klubového tréningu TTT a nenechá mi poukázať na niektoré chyby, ktoré hlavne začínajúci cyklisti a ľudia, čo trénujú poväčšine sami, najčastejšie robia.
foto: internet
V tomto článku sa zameriam na jazdu v skupine cyklistov. Či na tréningu alebo na pretekoch. Tu je najskôr niekoľko hlavných pravidiel.
Jazda v skupine musí byť plynulá. (pokiaľ nechceš nastúpiť a odísť zo skupiny)
Cyklista musí stále myslieť na to, že má kamaráta aj tesne za sebou, preto žiadne prudké vybočenie ani zabrzdenie neprichádza do úvahy. Najčastejšie sa padá, keď cyklista prudko vybočí a ten za ním ja z ľavej alebo z pravej strany (keď fúka z boku), alebo keď sa prudko zabrzdí, alebo postavením sa zo sedla cyklista posunie bike pol metra za seba, kde je tesne druhý cyklista. Príde ku kontaktu kolies a pád je na svete ;)
Ako tomu predchádzať?
Ak ste vpredu a vidíte prekážku, už z diaľky musíte postupne začať meniť smer. Nie až tesne pred ňou. Ak je pred vami jama, okrem toho, že ju obídete, ukážete na ňu prstom, aby ste tým upozornili aj ostatných, ktorí jazdia tesne za vami. Ja sa snažím ukazovať aj na pretekoch. Predsa len máme drahé kolesá ;) a aj hrozba defektu seknutím je veľká (ako bolo tomu v Kravanoch) Treba si uvedomiť, že cyklista za vami ju nemá šancu cez vás vidieť a môže reagovať len podľa vás a vašich znamení. To isté platí aj pri obchádzaní zaparkovaných vozidiel, predbiehaní pomalších cyklistov, pribrzdení pred križovatkou alebo zákrutov,... Dá sa aj zakričať „Pozor!“ a podobne.
Pri postavení sa zo sedla, hlavne v kopcoch, vzniklo medzi hobbíkmi nevhodné pravidlo, že cyklista, ktorý sa ide postaviť zo sedla má prstami na brzdových páčkach akože „zablikať“. Videli ste to robiť niekedy profíkov? Je to iba neobratnosť a neochota sa naučiť jednoducho sa postaviť zo sedla tak, aby ste tým neposunuli bicykel o centimetre dozadu a nespôsobili pád. Stačí načasovať zdvyhnutie zo sedla tak, aby ste zľahka v tom momente prišliapli viac na pedál. Chce to len niekoľko krát si to vyskúšať. Videli ste to ("zablikať") niekedy spraviť Contadora? ;)
Ideme na základné a hlavne bezpečné pravidlá striedania.
Najprv sa budem venovať tomu, čo sa prevažne používa na tréningu.
Prvý prípad je vhodný ak je menej cyklistov (2-3) a cyklisti idú za sebou. Ale aj keď je viac a "ťahajú sa dlhšie špice" (cyklista ťahá skupinu dlhšie ako 5-10 sekúnd). Každý cyklista by sa mal naučiť vnímať odkiaľ fúka vietor. Ak to necíti alebo nevidí podľa stromov a tráv, cíti to podľa toho, kedy je schovaný za kamarátom pred ním a môže ho upozorniť, či sa má dať viac doprava alebo doľava, aby boli všetci schovaný.
Vedieť sa schovať a chovať sa v skupine tak, aby cyklista ušetril čo najviac energie je umenie šampiónov. Ak sa to nenaučíte, nikdy nemôžete konkurovať ostatným. Aj slabší cyklista, ktorý sa vie chovať v skupine cyklistov, sa v nej dokáže udržať.
Takže ideme na vietor priamo zpredu alebo zozadu.
Ak fúka spredu alebo zozadu, cyklisti sú zoradení za sebou v jednej rovine. Po nejakej dobe, po dohode alebo ako samotný cyklista vpredu vládze, odstrieda. Najčastejšie do pravej strany. Na tréningu vtedy sledujem, či nás neobieha nejaké auto, čo by v momente striedania mohlo byť nebezpečné. V tejto dobe sú „tesnotky“ časté.
To že strieda, môže naznačiť cyklistovi za sebou kývnutím lakťa.
Pozriem sa či nejde auto, pomaly mením smer doľava, naznačím lakťom a až keď som mimo línie cyklistu za mňou, začínam spomalovať a tesne vedla ostatných ( čím bližšie, tým viac využiješ prudenie vzduchu skupiny) postupujem dozadu, pri poslednom opäť ľahko zrýchlim na rýchlosť skupiny a zapájam sa za posledného do závetria. Čím bližšie, tým menší odpor vzduchu a viac šetrenia energie (vraj až 30-60%).
Jazdím stále za kolesom predchádzajúceho kamaráta až sa dostanem opäť dopredu (“na špicu“). Dôležité je, že cyklista, ktorý sa dostane na špicu iba udržuje rýchlosť skupiny. Nezrýchluje! Spomaluje ten ktorý odstriedal! Ak máš problém s tým, že keď sa ocitneš na vetre, nevieš odhadnúť aktuálnu rýchlosť s pocitu, dobre poslúži mrknúť sa na cyklopočítač, na aktuálnu rýchlosť a udržať ju aj pri posunutí sa na prvé miesto v skupine.
Toto pravidlo platí pri všetkých druhoch striedania v skupine! Každé príliš veľké zrýchlenie rozhadzuje skupinu, narúša jazdu a výkon celej skupiny, vznikajú medzeri medzi cyklistami (“diery“)
Teraz vietor z boku.
Ak fúka z boku (modrým sú šípkami označené všetky možné smery vetra) cyklisti jazdia vedľa seba. Tu začína pravé umenie cyklistiky ;) Niekedy je vietor taký silný a tak z uhla, že sa všetci v skupine nezmestia na cestu a vtedy vzniká tzv. “Terezín“, kedy cyklisti ktorí sa nezmestia vedľa, už idú "za svoje" tak ako prví cyklista. Tu sa ukazuje a dosť často rozhoduje, kto na to má a kto nie ;)
Tu sú dôležité tieto pravidlá. Vždy sa strieda proti vetru!!! Pretože ďalší cyklista za tebou je kolesom vedľa tvojho a inak by bol zmätok a riziko pádu. A chceme, aby boli všetci schovaný, dáme sa úplne na kraj cesty (buď vravý alebo ľavý). Najčastejšia kritická chyba je, že cyklista vystrieda do nesprávnej strany. Preto doporučujem, pokiaľ sa trať napríklad stále točí a tým aj vietor, vždy si pred vystriedaním skontrolovať letmým pohľadom, či a z ktorej strany je cyklista za mňou a podľa toho viem do ktorej strany mám bezpečne odstriedať.
Dvojičky na tréningu
Na tréningu sa v skupine viac než 4 cyklistov často používa jazda dvojíc.
Akonáhle je nás viac ako 4, ideme dvojičky. Je to hlavne bezpečnejšie, lebo autá nejazdia tesnotky, ale musia počkať kým auto oproti prejde, lebo sa nezmestia medzi nás a auto idúce oproti.
Tu platia rovnaké pravidlá ako som písal vyššie, plus to, že striedajúca dvojica pri odtriedaní (okrem pozretia či nás nepredbieha auto a na úzkej ceste či nejde aj auto oproti) musí zrýchliť až potom vybočiť do strán, lebo často je jeden z dvojice medzi striedajúcimi cyklistami (podľa vetra).
Ostatní musia vytvoriť priestor hlavne striedajúcemu pri krajnici, ktorý sa posúva pomaly a plynulo dozadu.
Tento spôsob jazdy sa využíva hlavne na najazdenie objemových kilometrov a pokecanie si ;)
A takzvaný kolotoč, ktorý sa najčastejšie používa pri pretekoch a rýchlych tréningoch.
Najrýchlejší dlhotrvajúci spôsob jazdy skupiny 4 a viac cyklistov je tzv. “Kolotoč“.
Jedna z odlišností s klasickým striedaním skupiny opisovanej na začiatku je to, že cyklista na špici je iba krátku chvíľku, často len cez špicu prejde.
Dostaneš sa postupne na prvé miesto a hneď plynulo striedaš. Preto hneď, aby cyklisti, ktorí odstriedali sa mohli schovať za odstriedaných cyklistov. To neuberá zbytočne cyklistov o sily a energiu. V ideálnom prípade si stále schovaný okrem cca 5-10 sekundám na špici. Preto je možné ísť veľmi rýchlo.
Tu je tak isto dôležité odtriedať do správnej strany podľa smeru vetra a pri dostaní sa dopredu nezrýchlovať, ale len udržovať rýchlosť skupiny, nebyť dlho na špici (lebo kamarát, ktorý striedal pred tebou, čaká na tvoje zadné koleso ;) a len jemne spomaliť pri odstriedaní. Jemne!
Veľmi častá chyba je, že cyklista po odstriedaní tzv. “zvesí nohy“, prestane šlapať čo má za následok medzeru, rozhodenie skupiny a následne je potrebné príliš veľké úsilie zaradiť sa za posledného cyklistu!
Čím máš väčšiu rýchlosť, tým lahšie sa po odstriedaní chytíš za posledného cyklistu. Práve preto veľa hobbíkov takto končí a odletí zo skupiny, lebo po odstriedaní príliš spomalia a potom musia zašpurtovať, aby sa opäť chytili “do háku“, schovali do závetria. To stojí strašne veľa zbytočnej sily a energie.
Takže ak ma niečo ešte napadne, doplním. Ak vás niečo k tomu napadne, napíšte do komentárov, nech jazdíme bezpečnejšie a úžívame si to všetci, či na tréningoch, alebo pretekoch.
Ženy
1. Alexandra LALOVÁ Pezinok 33:39
2. Hana HORVÁTHOVÁ PROefekt team 36:11
3. Katarína MAJERČÁKOVÁ Yogi tim 36:54
9. Simona HANZLÍKOVÁ Triatlon TT 41:38
Muži do 40
1. Martin HALÁSZ RunningPro 26:09
2. Richard CHRAPPA Elite team OCRA 26:57
3. Michal HORVATH OŠK Zavar 29:52
11. Tomáš STRAŠKA BK Viktoria (TTT) 34:18
výsledky
Muži
1. Valachovič Jakub AC Malacky 0:25:02,14
2. Dobeš Václav Kyjov 0:27:33,96
3. Tomčal Dušan Lipov 0:27:39,84
12. Nosek Dalibor Triatlon TT 0:29:15,08
výsledky
Muži
1. Homoláč Jiří Adidas - Štefko Team 0:25:38
2. Míč Robert VSK Uni Brno 0:26:02
3. Navrátil Tomáš AK Kroměříž 0:26:11
9. Nosek Dalibor Triatlon TT 0:32:31
výsledky
Najmladší žiaci
1 250 m – chlapci
1. MAJERSKÝ Jakub FŠ Róberta Ha 00:04:43
2. GREGOROVIČ Filip PFK Piešťany 00:04:52
3. ŽEMLA Michal ŠK Kajak Piešťany 00:05:02
13. SEDLÁK Richard Triatlon TT 00:05:51
výsledky
Beh 3,9km Muži
1. Lukáš Dóka MAC Rača 13:49
2. Kristián Uher ŠKP Bratislava 13:49
3. Peter Jančovič Piešťany 13:58
29. Juraj Huňaví Triatlon TT 19:31
40. Richard Sedlák Triatlon TT 21:13
výsledky
Beh 10km Ženy
1. Dagmar Vargová AK Bojničky 43:39
2. Renáta Šikulová Karpatskí Vlci 44:16
3. Petra Mráziková Piešťany 47:29
12. Simona Hanzlíková Triatlon TT 55:27
Beh 10km Muži
1. Ondrej Kubo 3NT Triathlon 34:35
2. Matúš Kompas AO Šaľa 35:41
3. Michal Puskar ASK Slavia Trnava 36:00
5. Andrej Orlický Triatlon TT 37:53
10. Branislav Bilský Triatlon TT 41:03
18. Robert Adamca Motigo (TTT) 42:07
31. Stanislav Hamerlík Triatlon TT 43:20
48. Tomáš Straška BK Viktoria (TTT) 45:18
96. Tomáš Obal Triatlon TT 50:57
výsledky
Absolútne poradie
1. Marek PAVUK ŠK Aquasport Levice 00:29:37
2. Barto AUREL TRIAN ŠK UMB 00:31:00
3. Andrej ORLICKÝ Triatlon TT 00:31:05
Veteráni 1
1. Andrej ORLICKÝ Triatlon TT 00:31:05
2. Miroslav OZORÁK TK Nové Zámky 00:33:18
3. Marek ČIČMANEC Senec 00:33:30
8. Norbert ADAMČA Motigo (TTT) 00:39:46
Veteráni 3
1. Peter RIMAN Triatlon TT 00:43:35
Nádeje A
1. Alex MANDÁK ŠK ATÓM Levice 00:03:01
2. Oliver ZACHAR Nové Zámky 00:03:31
3. Richard LENČÉŠ Prestigio Realiz Team 00:03:42
7. Richard SEDLÁK Triatlon TT 00:04:05
Staršie žiačky
1. Ema BEKE Prestigio Realiz Sportteam 00:13:12
2. Martina MESÁROŠOVÁ MPKDK 00:13:18
3. Jana MÁCSAIOVÁ ŠK Aquasport Levice 00:13:33
4. Simona HANZLIKOVA Triatlon TT 00:13:45
výsledky
Muži
1. KOTORA Jan Filip AK Veterán BA 00:21:09
2. DE BACKER Falko BEL 00:21:14 00:00:05
3. MISPLON Bert Ronny BEL 00:21:27
150. OBAL Tomáš Triatlon TT 00:28:04
výsledky
Muži absolútne/kategória
1. Jaroslav Kovačič ŠD Posavje SLO 3:57:02
2. Jure Majdič Triatlon klub Ribnica SLO 3:59:13
3. Tomáš Kubek Triax Bratislava 4:08:59
148./37. Norbert Adamča ADA WASTE TTT 5:14:13
výsledky
1. ŠK ATÓM Levice 6635
2. ŠK Triatlon Team Trnava 4848
3. TRIAN ŠK UMB B. Bystrica 4545
výsledky
1. 3NT Triatlon team Bratislava 91310
2. ŠK ATÓM Levice 84790
3. Prestigio Realiz team Bratislava 71279
4. TRIAN ŠK UMB Banská Bystrica 43279
5. ŠK Triatlon Team Trnava 40644
výsledky