Myslím, že už sa nájde len veľmi málo ľudí, ktorý nepočuli o elektrifikácii radenia na cestných resp. časovkárskych bicykloch. S niečím takým už skúšal preraziť MAVIC v 90-tych rokoch, ale bol to neúspešný pokus....
napísal a foto: Ľuboš Bogár
Či to bolo fakt tak zlé, alebo nato doba a spoločnosť ešte nebola pripravená je tažko povedať. Z troch hráčov na poli cestnej cyklistiky a po takmer dvoch desiatkach rokov, sa opäť na dráhu vývoja elektronického radenia dali japonské Shimano a talianske Campagnolo. Americký SRAM tvrdí, vraj o elektrickom radení zatiaľ neuvažuje. Tento "podpultový" závod, aj napriek prototypom Campagnola, ktorých fotky prenikli na verejnosť skôr, nakoniec vyhralo Shimano so svojím finálnym produktom DURA ACE Di2. Čo sa týka civilnej dostupnosti, Shimano DURA ACE Di2 je k dispozícii pre širokú verejnosť už cca 2 roky pričom Campagnolo so svojím RECORDom vchádza medzi bežných ľudí až tento rok. Dnes sa teda bližšie pozrieme na električnosť zdedenú z DURA ACE do Ultegry Di2.
Shimano Ultegra Di2 sa predáva v podstate ako upgrade kit, lebo kľuky, kazeta, reťaz a brzdy sú rovnaké ako u mechanickej sady. Kit s typovým označením 6770 sa skladá z pák Dual-control, prehadzovača, prešmykača, batérie s držiakom, nabíjačky, riadiacej jednotky a kabeláže so spájacou jednotkou. Pri kabeláži a spájacej jednotke je potrebné si vybrať set pre vonkajšie alebo vnútorné vedenie kabeláže, pričom pre vnútorné vedenie treba mať špeciálne uspôsobený rám s otvormi. Môj Duratec Cool RX3 síce má štandardne integrované vedenie laniek pre mechanické radenie, kde som sa chvíľku aj pohrával s myšlienkou využiť existujúce otvory, ale nakoniec som zistil, že bez vŕtania do rámu by som nevedel zapojiť batériu do setu, čo by bol dosť veľký problém :). Takže som prestal špekulovať a pristúpil k vedeniu kabeláže vonkajškom. Nie je to najvzhľadnejšie riešenie, ale tak niekedy treba oželieť dizajn na úkor funkčnosti. Rozdiel v montáži dualov, prehadzovača sa oproti mechanickej verzii nelíši. U prešmykača, pokiaľ ide na návarku, je treba nalepiť na rám kovovú podložku o ktorú sa oprie doraz pri zaradení na veľký prevodník. Ďalej je montáž už rozdielna. Treba nainštalovať držiak batérie pod košík a miesto laniek a bowdenov naťahať kábliky. Dualy sú navzájom prepojené Y-káblikom, ktorý má na konci riadiacu jednotku s diódami signalizujúcimi stav batérie a tlačítkom na prepínanie medzi štandardným režimom/režimom nastavovacím/safe režimom. V režime nastavovania je možné doladiť polohu zadného prehadzovača tak aby úplne kolidoval so zaradeným prevodom bez skákania alebo cvakania. Safe režim sa aktivuje pri náraze resp. páde bicykla na zem ako ochrana prehadzovača pred zničením. Z riadiacej jednotky ide následne káblik do spájacej jednotky kde sa spájajú všetky ostatné kabliky a to z prehadzovača, prešmykača, batérie a riadiacej jednotky od radiacich pák. Toť vše
Po takomto namontovaní a zapojení s následným prekrytím káblikov na ráme špeciálnymi krycími páskami je všetko pripravené na použitie. Ostáva jediná vec a to napichnúť batériu na cca 1 - 1,5hod na nabíjačku. Podľa technickej dokumentácie má batéria výdrž cca 1000km pri bežnom používaní. Netreba sa však báť, že niekde ostanete bez šťavy, teda ak nie ste totálne nevšímavá osoba, lebo riadiaca jednotka prostredníctvom LED diód signalizuje 100%, 50%, 25% a 0%. Pokiaľ by ste sa nato fakt vydlábli a nevšímali si diód, tak Vám pri 0% signalizácii prestane fungovať najprv prešmykač a až následne zadný prehadzovač, takže ešte je možnosť, že sa domov dopravíte s akým-takým radením aspoň vzadu.
Prvé pocity? Fantázia! Po nainštalovaní som len o pár krokov doladil polohu prehadzovačky a všetko bolo hotové. Nič iné nebolo treba. Radí to ako švajčiarske hodinky, bez akéhokoľvek oneskorenia a bez zaváhania. A je jedno či sa bavíme o radení vpredu alebo vzadu. No proste radosť radiť. Užitočnou a fakt fajn funkciou je automatické dolaďovanie prešmykača podľa prevodu zaradeného vzadu na kazete. Už ani škrtnutie počas využívania celého rozsahu kazety na malom prevodníku.
Môj osobný verdikt? Určite to za tých pár gramov hmotnosti navrch stojí. Je treba si trošku zvyknúť na fakt, že už sa neradí celou pákou a že na radenie treba vykonať len veľmi malý pohyb prstom aby došlo k stlačeniu mikrospínača v prepínači. Je mi však jasné, že aj tento technologický smer si nájde svojich priaznivcov i zarputilých odporcov. Takže je to jednoduché, kto chce ide do toho a kto nie, ostane pri mechanike.
Ženy
1. Alexandra LALOVÁ Pezinok 33:39
2. Hana HORVÁTHOVÁ PROefekt team 36:11
3. Katarína MAJERČÁKOVÁ Yogi tim 36:54
9. Simona HANZLÍKOVÁ Triatlon TT 41:38
Muži do 40
1. Martin HALÁSZ RunningPro 26:09
2. Richard CHRAPPA Elite team OCRA 26:57
3. Michal HORVATH OŠK Zavar 29:52
11. Tomáš STRAŠKA BK Viktoria (TTT) 34:18
výsledky
Muži
1. Valachovič Jakub AC Malacky 0:25:02,14
2. Dobeš Václav Kyjov 0:27:33,96
3. Tomčal Dušan Lipov 0:27:39,84
12. Nosek Dalibor Triatlon TT 0:29:15,08
výsledky
Muži
1. Homoláč Jiří Adidas - Štefko Team 0:25:38
2. Míč Robert VSK Uni Brno 0:26:02
3. Navrátil Tomáš AK Kroměříž 0:26:11
9. Nosek Dalibor Triatlon TT 0:32:31
výsledky
Najmladší žiaci
1 250 m – chlapci
1. MAJERSKÝ Jakub FŠ Róberta Ha 00:04:43
2. GREGOROVIČ Filip PFK Piešťany 00:04:52
3. ŽEMLA Michal ŠK Kajak Piešťany 00:05:02
13. SEDLÁK Richard Triatlon TT 00:05:51
výsledky
Beh 3,9km Muži
1. Lukáš Dóka MAC Rača 13:49
2. Kristián Uher ŠKP Bratislava 13:49
3. Peter Jančovič Piešťany 13:58
29. Juraj Huňaví Triatlon TT 19:31
40. Richard Sedlák Triatlon TT 21:13
výsledky
Beh 10km Ženy
1. Dagmar Vargová AK Bojničky 43:39
2. Renáta Šikulová Karpatskí Vlci 44:16
3. Petra Mráziková Piešťany 47:29
12. Simona Hanzlíková Triatlon TT 55:27
Beh 10km Muži
1. Ondrej Kubo 3NT Triathlon 34:35
2. Matúš Kompas AO Šaľa 35:41
3. Michal Puskar ASK Slavia Trnava 36:00
5. Andrej Orlický Triatlon TT 37:53
10. Branislav Bilský Triatlon TT 41:03
18. Robert Adamca Motigo (TTT) 42:07
31. Stanislav Hamerlík Triatlon TT 43:20
48. Tomáš Straška BK Viktoria (TTT) 45:18
96. Tomáš Obal Triatlon TT 50:57
výsledky
Absolútne poradie
1. Marek PAVUK ŠK Aquasport Levice 00:29:37
2. Barto AUREL TRIAN ŠK UMB 00:31:00
3. Andrej ORLICKÝ Triatlon TT 00:31:05
Veteráni 1
1. Andrej ORLICKÝ Triatlon TT 00:31:05
2. Miroslav OZORÁK TK Nové Zámky 00:33:18
3. Marek ČIČMANEC Senec 00:33:30
8. Norbert ADAMČA Motigo (TTT) 00:39:46
Veteráni 3
1. Peter RIMAN Triatlon TT 00:43:35
Nádeje A
1. Alex MANDÁK ŠK ATÓM Levice 00:03:01
2. Oliver ZACHAR Nové Zámky 00:03:31
3. Richard LENČÉŠ Prestigio Realiz Team 00:03:42
7. Richard SEDLÁK Triatlon TT 00:04:05
Staršie žiačky
1. Ema BEKE Prestigio Realiz Sportteam 00:13:12
2. Martina MESÁROŠOVÁ MPKDK 00:13:18
3. Jana MÁCSAIOVÁ ŠK Aquasport Levice 00:13:33
4. Simona HANZLIKOVA Triatlon TT 00:13:45
výsledky
Muži
1. KOTORA Jan Filip AK Veterán BA 00:21:09
2. DE BACKER Falko BEL 00:21:14 00:00:05
3. MISPLON Bert Ronny BEL 00:21:27
150. OBAL Tomáš Triatlon TT 00:28:04
výsledky
Muži absolútne/kategória
1. Jaroslav Kovačič ŠD Posavje SLO 3:57:02
2. Jure Majdič Triatlon klub Ribnica SLO 3:59:13
3. Tomáš Kubek Triax Bratislava 4:08:59
148./37. Norbert Adamča ADA WASTE TTT 5:14:13
výsledky
1. ŠK ATÓM Levice 6635
2. ŠK Triatlon Team Trnava 4848
3. TRIAN ŠK UMB B. Bystrica 4545
výsledky
1. 3NT Triatlon team Bratislava 91310
2. ŠK ATÓM Levice 84790
3. Prestigio Realiz team Bratislava 71279
4. TRIAN ŠK UMB Banská Bystrica 43279
5. ŠK Triatlon Team Trnava 40644
výsledky