Mapa stránky :: Úvodná stránka » Hlavná stránka

Viva Homo Electris!

11.04.2012
10:08

Myslím, že už sa nájde len veľmi málo ľudí, ktorý nepočuli o elektrifikácii radenia na cestných resp. časovkárskych bicykloch. S niečím takým už skúšal preraziť MAVIC v 90-tych rokoch, ale bol to neúspešný pokus....

napísal a foto: Ľuboš Bogár

 
 Či to bolo fakt tak zlé, alebo nato doba a spoločnosť ešte nebola pripravená je tažko povedať. Z troch hráčov na poli cestnej cyklistiky a po takmer dvoch desiatkach rokov, sa opäť na dráhu vývoja elektronického radenia dali japonské Shimano a talianske Campagnolo. Americký SRAM tvrdí, vraj o elektrickom radení zatiaľ neuvažuje. Tento "podpultový" závod, aj napriek prototypom Campagnola, ktorých fotky prenikli na verejnosť skôr, nakoniec vyhralo Shimano so svojím finálnym produktom DURA ACE Di2. Čo sa týka civilnej dostupnosti, Shimano DURA ACE Di2 je k dispozícii pre širokú verejnosť už cca 2 roky pričom Campagnolo so svojím RECORDom vchádza medzi bežných ľudí až tento rok. Dnes sa teda bližšie pozrieme na električnosť zdedenú z DURA ACE do Ultegry Di2.

 Shimano Ultegra Di2 sa predáva v podstate ako upgrade kit, lebo kľuky, kazeta, reťaz a brzdy sú rovnaké ako u mechanickej sady. Kit s typovým označením 6770 sa skladá z pák Dual-control, prehadzovača, prešmykača, batérie s držiakom, nabíjačky, riadiacej jednotky a kabeláže so spájacou jednotkou. Pri kabeláži a spájacej jednotke je potrebné si vybrať set pre vonkajšie alebo vnútorné vedenie kabeláže, pričom pre vnútorné vedenie treba mať špeciálne uspôsobený rám s otvormi. Môj Duratec Cool RX3 síce má štandardne integrované vedenie laniek pre mechanické radenie, kde som sa chvíľku aj pohrával s myšlienkou využiť existujúce otvory, ale nakoniec som zistil, že bez vŕtania do rámu by som nevedel zapojiť batériu do setu, čo by bol dosť veľký problém :). Takže som prestal špekulovať a pristúpil k vedeniu kabeláže vonkajškom. Nie je to najvzhľadnejšie riešenie, ale tak niekedy treba oželieť dizajn na úkor funkčnosti. Rozdiel v montáži dualov, prehadzovača sa oproti mechanickej verzii nelíši. U prešmykača, pokiaľ ide na návarku, je treba nalepiť na rám kovovú podložku o ktorú sa oprie doraz pri zaradení na veľký prevodník. Ďalej je montáž už rozdielna. Treba nainštalovať držiak batérie pod košík a miesto laniek a bowdenov naťahať kábliky. Dualy sú navzájom prepojené Y-káblikom, ktorý má na konci riadiacu jednotku s diódami signalizujúcimi stav batérie a tlačítkom na prepínanie medzi štandardným režimom/režimom nastavovacím/safe režimom. V režime nastavovania je možné doladiť polohu zadného prehadzovača tak aby úplne kolidoval so zaradeným prevodom bez skákania alebo cvakania. Safe režim sa aktivuje pri náraze resp. páde bicykla na zem ako ochrana prehadzovača pred zničením. Z riadiacej jednotky ide následne káblik do spájacej jednotky kde sa spájajú všetky ostatné kabliky a to z prehadzovača, prešmykača, batérie a riadiacej jednotky od radiacich pák. Toť vše

Po takomto namontovaní a zapojení s následným prekrytím káblikov na ráme špeciálnymi krycími páskami je všetko pripravené na použitie. Ostáva jediná vec a to napichnúť batériu na cca 1 - 1,5hod na nabíjačku. Podľa technickej dokumentácie má batéria výdrž cca 1000km pri bežnom používaní. Netreba sa však báť, že niekde ostanete bez šťavy, teda ak nie ste totálne nevšímavá osoba, lebo riadiaca jednotka prostredníctvom LED diód signalizuje 100%, 50%, 25% a 0%. Pokiaľ by ste sa nato fakt vydlábli a nevšímali si diód, tak Vám pri 0% signalizácii prestane fungovať najprv prešmykač a až následne zadný prehadzovač, takže ešte je možnosť, že sa domov dopravíte s akým-takým radením aspoň vzadu.


Prvé pocity? Fantázia! Po nainštalovaní som len o pár krokov doladil polohu prehadzovačky a všetko bolo hotové. Nič iné nebolo treba. Radí to ako švajčiarske hodinky, bez akéhokoľvek oneskorenia a bez zaváhania. A je jedno či sa bavíme o radení vpredu alebo vzadu. No proste radosť radiť. Užitočnou a fakt fajn funkciou je automatické dolaďovanie prešmykača podľa prevodu zaradeného vzadu na kazete. Už ani škrtnutie počas využívania celého rozsahu kazety na malom prevodníku.

Môj osobný verdikt? Určite to za tých pár gramov hmotnosti navrch stojí. Je treba si trošku zvyknúť na fakt, že už sa neradí celou pákou a že na radenie treba vykonať len veľmi malý pohyb prstom aby došlo k stlačeniu mikrospínača v prepínači. Je mi však jasné, že aj tento technologický smer si nájde svojich priaznivcov i zarputilých odporcov. Takže je to jednoduché, kto chce ide do toho a kto nie, ostane pri mechanike.

Andrej Orlický(andrejorlicky@centrum.sk)Bookmark: Facebook

späť