Mapa stránky :: Úvodná stránka » Hlavná stránka

Množstvo triatlonistov sa chystá, alebo sa práve zúčastňuje jarných sústredení, zameraných hlavne na najazdenie objemu na biku. Výhodou týchto sústredení je, že človek len je, spí a trénuje. Čiže sa môže maximálne sústrediť na šport a veci s tým súvisiace.

foto: Džuso

 
Ďalšia výhoda je, že sústredenia plánujeme tam, kde sú lepšie klimatické podmienky ako u nás, hoci to nie vždy vyjde.  Tak isto je pre našu psychiku dôležitá zmena od stereotypu v domácich podmienkach – nové prostredie , iné trate, iný bazén, iné počasie, iní ľudia...

Prvá chyba je nevhodný termín, kedy prídeme domou, rozbehnutý pokračovať v cyklotréningu a u nás je snehová kalamita :) alebo ešte stále mínusové mrazy.

Ďalšou je nevhodný terén. Na základný objem nie sú vhodné ťažké kopcovité terény, hoci počasie láka sa rozbiť v 5 kilometrovej stene ;)

Keďže sme triatlonisti a celú zimu sme sa snažili o kvalitný plavecký tréning, je veľkou chybou ísť na miesta kde nie sú plavecké bazény. V 15 stupňovej morskej vode v neopréne sa fakt nedá kvalitne udržať ťažko natrénované plavecké kilometre. 10 dní bez vody je ďalších cca 20 dní len dostať sa na predchádzajúcu plaveckú úroveň.

Videl som množstvo cyklistov, triatlonistov, ktorých horúce slnko oblblo tak, že si spravili zo sústredenia etapové preteky, s horskými prémiami na každom kopčeku a špurtérskou prémiou na každú tabulu, nevynechajúc – kto bude prvý na hoteli ;)

Hm, ešte boli aj takí, ktorí išli na sústredko s 0 najazdenými km a prečo nezačať hneď prvý deň stovkou? nech sa to dobre vyníma v tréningovom denníku... Na tretí deň 150 a potom v najlepšom vytrápiť sa do konca sústredenia, aby nikto nezbadal, že som úplný idiot, ktorý sa odpálil hneď na začiatku.

Zažil som aj u nemenovaného profíka ako ho zlákalo porovnanie sa s cyklistami, ktorí mali už dosť km za sebou a skončil so zapálenými vredmi na zadku (nezvyknutý zadok na sedenie 6 hodín na biku) a so svalovou horúčkou v posteli celý posledný týždeň (dvojtýždňového!) sústredenia ;)

Boli aj takí, ktorí neveria na základné zásady športového tréningu a keďže doma celú zimu trénovali jednofázovo, tak prečo, keďže je to sústredko a stálo ma to veľa prachov, nevyužiť deň a nedať si každý deň 3-4 fázy...(ráno beh na lačno, raňajky, bike, obed, beh, večera a večer ešte plávanie...)
Prečo nie? Veď tak trénujú profíci a vydržia to! (ale tí sa k 3 fázovému tréningu dostali postupne a rokmi stupňujúceho sa  tréningu)

Veľa krát som videl, ako mali triatleti svoju životnú formu práve na sústredeniach, ukazovali sa v každom kopci a drtili tréning za tréningom a cez sezónu ich už bohužiaľ nebolo vidieť...  (pravdepodobne sa tak fajnovo pretrénovali za pár dní, že už to nedokázali opäť dostať do normálu, alebo si spôsobili svojou nerozvážnosťou- nevedomosťou zranenia )

Takže si uvedomiť na čo idem vlastne na sústredenie, či si chcem niečo dokazovať pred druhými ako veľa toho moje telo vydrží, alebo na druhej strane sa chcem seriózne pripraviť na sezónu, najazdiť kvalitný objem v nízkej intenzite, aby som mal na čom ďalej stavať.

No a aj keď nie je v niektorých krajnách povinná cykistická prilba, opýtajte sa Mariána, či mu to stálo za to posledný tréningový deň na Malorke, 3 km od hotela, nevinný pád pri kolízii s druhým cyklistom, otraz mozgu, 12 stehov, minimálne 10 dní bez tréningu ...

Mám také heslo: Keď budeš mŕtvy, už nebudeš môcť byť majstrom sveta!

Teraz ma ešte napadá: Veľa krát som počul od pretekárov. „Vieš, chcem sa poriadne zlepšiť , ale budem trénovať iba vtedy, kedy sa mi bude chcieť, keď bude pekne tak si dám 200vku na biku a keď bude týždeň pršať tak budem doma sedieť pri telke. Ale fakt chcem byť dobrý, ale behať ma nebaví, tak to len tak občas si klusnem...“

Treba si vybrať, buď sa chcem kvalitne pripraviť a vtedy je predpoklad zlepšenia a k tomu patria aj tréningy, ktoré nemáme radi, ale bez ktorých to jednoducho nejde.

Na druhej starne je strašne veľa takých, ktorý trénujú najviac práve to, v čom sú dobrí a čo im ide ľahko.  Sú takí, ktorí nevedia prekusnúť, že im niečo nejde. A tak dobrí cyklisti stále jazdia na biku, dobrí bežci stále prioritne behajú... Čo tak zamerať sa viac na svoje slabiny?

No, ale vlastne na to sú tu vaši tréneri...
Tak si to tam hlavne užite!!

Andrej Orlický(andrejorlicky@centrum.sk)Bookmark: Facebook

späť